مرکز تحقیقات یزد با ثبت جهانی بیش از ۱۰ رقم از انارهای یزد و با داشتن بیش از ۷۶۲ رقم انار، بزرگترین کلکسیون انار دنیاست.



به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا" رییس کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور (بانک ژن گیاهی) اعلام کرد: از سال 1366شمسی نسبت به جمع آوری ارقام مختلف انار از مناطق مختلف کشور به جز همدان اقدام شد که 762رقم انار تاکنون جمع آوری و به یزد منتقل و در سطح 20هکتار کشت شد .

محمدرضا وظیفه شناس افزود: آن زمان از همدان گزارشی مبنی بر وجود ارقام انار دریافت نشد اما هم اکنون شاهد کشت ارقام مختلف انار سازگار با شرایط آب و هوایی در استان همدان هستیم .

وی اضافه کرد: از مجموع ارقام انار جمع آوری شده 600 رقم انار بومی و محلی و بقیه شامل162رقم، غیرمثمر است .

این دانش آموخته رشته دکترای تخصصی فیزیولوژی میوه ادامه داد: هر یک از این ارقام مربوط به منطقه ای است که سازگاری خاصی با آن منطقه دارد که هدف از این اقدام بررسی ویژگی و خصوصیت گیاهی درخت انار از لحاظ مقاومت به سرما ، شوری خاک، آفات ، خشکی، بیماریها و ... است.

به گفته وظیفه شناس، با تلاش کارشناسان ذخیره گاه خوبی از درختان انار با جمع آوری رقم های مختلف در یزد ایجاد شده و کارشناسان آب و خاک، باغبانی، آفات و بیماریها و همچنین خبرگان مسائل اقتصادی انار با این مرکز پژوهشی و مطالعاتی انار کشور همکاری دارند .

** حضور کارشناسان در کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور

رییس کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور اظهار داشت: هم اکنون 9نفر از اعضای هیات علمی و کارشناسان این نهاد و پنج نفر هم از دانشگاه ها و سایر مراکز تحقیقاتی کشور در اجرا و انجام پروژه های استانی و ملی انار با مرکز کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور در یزد همکاری دارند .

وی با اشاره به اجرای 57 طرح تحقیقاتی از سال 1366شمسی تاکنون در مرکز کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور در یزد اعلام کرد که در این مدت در تهیه 31پایان نامه دانشجویی نیز با دانشگاه های کشور همکاری شده است.

** خاصیت دارویی برخی ارقام انار

وظیفه شناس درباره نتایج جمع آوری، انتقال و کشت 762رقم انار در یزد اظهار داشت: هدف دست اندرکاران ایجاد این کلکسیون شناسایی گونه های سازگار با آب و هوای سرد، شوری خاک، خشکی ، بیماری ها و آفات گیاهی است که برخی از این ارقام خاصیت دارویی دارند .

رییس کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور تصریح کرد: این مرکز اعتبار مصوب ندارد، بانک های ژن گیاهی اعتبار خاصی هم ندارد و بودجه مورد نیاز با مساعدت سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی کشور تامین می شود .

به گفته وی، کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور در یزد زیر نظر موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر اداره می شود.

** 12سال انتظار برای تامین بودجه

وظیفه شناس،کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور در یزد را ˈ از بزرگترین مجتمع های کلکسیون انار جهانˈ دانست و خواستار همکاری بیشتر مقام های استانی شد .

وی همکاری بیشتر با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه های کشور را بخشی از رسالت و وظیفه این مرکز یاد کرد و گفت: با توجه به سن بالای درختان کشت شده در زمین های این کلکسیون در یزد، نیاز به پشتیبان برای ادامه کار داریم.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی میوه تصریح کرد: برای پیشگیری از آسیب های احتمالی از 762رقم موجود ، 12سال قبل تعدادی خزانه انار از کلکسیون ذخایر توارثی انار در یزد تهیه و به مهریز(شهر مهریز در30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد) انتقال یافت.

وظیفه شناس تاکید کرد: بدلیل کمبود اعتبار تاکنون انتقال خزانه های انار به سایت اصلی مهریز صورت نگرفته است که احتمال آسیب می رود .

** شروع برنامه راهبردی انار

رییس کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور از شروع برنامه راهبردی انار کشور خبر داد و درباره اهمیت انتقال خزانه انار به مهریز هم گفت: هدف از این کار پیشگیری از آسیب های احتمالی به مبدا ارقام انار جمع آوری شده، اصلاح، سازگاری و حفظ ارقام موجود در کشور است .

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت مرکز یاد شده علاوه بر مقام های محلی و کارشناسان تحقیقاتی و اعضای هیات علمی دانشگاه ها و دانشجویان کشور ، شماری از مقام های کشورهای کره، ژاپن، آمریکای لاتین و حتی کشورهای اروپایی در سفر به ایران از بزرگترین مجتمع کلکسیون انار جهان در یزد نیز بازدید کردند.

 

بیش از 86 هزار تن انار از شش هزار هکتار باغات استان یزد


مدير باغباني جهادكشاورزی استان گفت: در سال جاری تقريباً 6500  هكتار سطح زيركشت انار استان است كه از این میزان، 6100 هكتار آن بارور است و پيش‌بيني می‎‎شود که از این سطح  86000  تن محصول انار برداشت شود.

مدير باغباني جهادكشاورزي استان یزد با اشاره به  6100 هکتار سطح زیر کشت بارور انار در این استان از پیش‎‎بینی برداشت بیش از 86 هزار تن محصول از باغات استان خبر داد.
وي میزان توليد انار سال گذشته استان را 98000 تن اعلام كرد و علت کاهش تولید سال جاری در مقایسه با پارسال را سرمازدگي باغات در اسفندماه سال گذشته برشمرد.
ابراهیمی بيشترين سطح زيركشت انار استان را به ترتيب مربوط به شهرستان‌هاي میبد، تفت،یزد ، مهریز ، اردکان و اشکذر اعلام كرد و گفت: عمده توليدات انار استان در این شهرستان‎‎ها صورت می‎‎گیرد ولی در دیگر شهرستان‏‏های استان مانند بافق و خاتم نیز محصول انار استحصال می شود
وی عمده ارقام ‎انار تولیدی استان را ملس يزدي، ميخوش، گِل تفت و انار شيرين شهوار اعلام کرد.
این مسئول در مورد فصل برداشت انار در استان نیز اظهار کرد: انار شیرین زودتر به فصل برداشت می‏‏رسد به نحوی که از نیمه شهریورماه فصل برداشت آن آغاز می‏‏‎شود و سپس در در نیمه مهرماه و اوایل آبان برداشت كلي انار استان را شاهد خواهیم بود.
وي بیشترین انار شیرین استان را مربوط به شهرستان‏‏هاي ابركوه و عقدا دانست و گفت: البته در شهرستان‎‎های دیگر نیز انار شیرین به مقادیر کمتری کشت و برداشت می‎‎شود.
ابراهیمی با بیان این که برخی ارقام انار مانند انار تفت(گِل تفت) به دلیل ترش بودن در هنگام برداشت، پس از مدتی قابل مصرف خواهد بود، گفت: این رقم را به راحتی می‎‎توان تا اسفندماه نیز نگهداري كرد به طوری که کم‎‎کم طعم انار به شيريني مي‌رود.
وی گفت: به همین علت نیز باغداران تفتی عمدتاً انار تولیدی خود را در انبارهاي سنتي نگهداري می‎‎کنند و نزديك به اواخر بهمن يا اسفندماه، آن را به بازار كه غالباً استان‌هاي تهران، شيراز و اصفهان است، عرضه مي‎‎كنند.
مدير باغباني جهادكشاورزي استان همچنین از صادرات اناردانه تولیدی استان به کشورهای پاكستان و هند خبر داد و گفت: اين كشورها عمده خريداران اناردانه يزد هستند كه آن را آسياب و به عنوان ادويه‌جات در غذاها استفاده مي‌كنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا